حجت‌الاسلام جلالی گفت: ما نمونه‌های آثار «بهشت غدیر» را از دانشگاه تا مساجد روستاها در طرح تبلیغی به نمایش گذاشتیم و هر گروه مخاطب بهره خاص خود را از سفره هنری ولایت برداشت می‌کند.

خبرگزاری فارس ـ گروه تجسمی: نمایشگاه آثار تجسمی در ۱۲ پرده از روایت «بهشت غدیر» در  قالب هنر ایرانی مصادف با ایام دهه ولایت از روز پنج شنبه مورخ ۲۳ تیرماه  در محل گالری استاد خوش نژاد نگارخانه گنج پنهان درحال برگزاری است.

در این نمایشگاه آثاری از زهرا ایزدی‌پور، مریم گودرزی، محمد نکوییان، امیرمحمد سرمدی، محمدعلی نادری و بهنام شیرمحمدی به نمایش در خواهد آمد. کلیه این آثار مبتنی بر یک فعالیت علمی با مدیریت حجت‌الاسلام مهدی معماریان خلق شده و مدیریت هنری آن بر عهده عادله سلیمی بوده است.

هر کدام از این پرده‌ها دارای پیوست‌های هنری و ادبی متفاوتی است و برای هر کدام از آنها توسط «محمود حبیبی‌کسبی» ابیات اختصاصی سروده شده و هر پرده توسط مرشد میرزاعلی روایت شده است.

در همین خصوص با حجت‌الاسلام سید محمدجواد جلالی مدیرعامل موسسه سرو امید و طراح  پروژه «بهشت غدیر» گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

لطفا در مورد چگونگی شکل‌گیری این نمایشگاه توضیح بفرمایید و اینکه هدف و انگیزه شما از این ایده چه بود؟

دغدغه عمومی‌سازی مبانی نظری اندیشه امامت دیرزمانیست از اهداف موسسه فرهنگی هنری سرو امید بوده است. در این راستا عبور از عبارات غامض و مشکل و نامانوسی که مختص جوامع علمی و نخبگی است و رسیدن به محصولات فرهنگی جزو راهبردهای این مجموعه بوده است. هنر به عنوان هدیه‌ای خداداد که در ذات بشر نهفته است و حوزه فطرت و احساسات را مخاطب قرار می‌دهد، و حوزه تجسمی یکی از بهترین راه‌ها برای تحقق این مساله بود. از سویی در بین معارف ولایی مسائلی وجود دارد که فرصت بیان آن‌ها در قالب سنتی تبلیغ وجود ندارد. مشغله‌های دنیای مدرن و پست مدرن و دغدغه‌های روزمره، فرصت شنیدن را کم کرده همچنین ظرفیت گفتن را به چالش کشیده است. استفاده از مایه تبلیغ سنتی و ارائه آن در قالبی جدید، راهی بود تا کمتر شنیده شده‌های وادی ولایت و غدیر به عرصه بیان هنری پا بگذارد و با مخاطبی متفاوت ارتباط برقرار کند. این شالوده ایده‌ای بود که در این موضوع آثار «بهشت غدیر» مطرح شده بود.

مخاطب هدف این نمایشگاه بیشتر چه قشری است. چرا؟

همانطور که عرض کردم، پروژه غدیر در راستای عمومی‌سازی شکل می‌گیرد و جایگاهی در فرهنگ عامه برای خودش تعریف می‌کند. حالا این عموم گاه به معنای طبقه متوسط است که از دایره مفاهیم خاص و اصطلاحات تخصصی بیرون است و گاه به معنای طبقات مختلف اجتماع است. در حقیقت، کارکرد آثار هنری طراحی شده در این نمایشگاه هم بیانی ساده و روان برای عموم و هم کارکردی متقن و علمی برای گروه‌های مختلف علمی اجتماعی دربر دارد. ما نمونه‌های آثار «بهشت غدیر» را از دانشگاه تا مساجد روستاها در طرح تبلیغی به نمایش گذاشتیم و هر گروه مخاطب بهره خاص خود را از سفره هنری ولایت برداشت می‌کند.

چرا سراغ هنرمندان مشهور نرفتید و بیشتر از هنرمندان کمتر شناخته شده در این نمایشگاه بهره بردید؟

رفتن سراغ هنرمندان مشهور الزامات خاص خود را دارد. واقعیت این است که ما به دنبال سفارش انجام یک پروژه هنری نبودیم در عین حال به آن هم راضی نبودیم که نتوانیم گفتگویی برابر داشته باشیم. این پروژه حاصل یک گفتگو و درک متقابل است. گفتگویی از جنس اندیشه و مهارت بین متخصصین امر. ما بنا نداشتیم اگر امکانی در یک مدل آرمانی از اجرا وجود ندارد، آن ایده و پروژه را کاملا رها کنیم بلکه راهکار اجرایی و عملیاتی آن بود که با هدف موفقیت در دستیابی به خروجی قابل قبول و بدون غلط، کار را در سطح میانی از هنرمندان آغاز کنیم و در عین حال به موفقیت کادرسازی و معرفی نیروهای جوان گام دومی و متعهد دست پیدا کنیم.

در بین معارف ولایی مسائلی وجود دارد که فرصت بیان آن‌ها در قالب سنتی تبلیغ وجود ندارد. مشغله‌های دنیای مدرن و پست مدرن و دغدغه‌های روزمره، فرصت شنیدن را کم کرده همچنین ظرفیت گفتن را به چالش کشیده است. استفاده از مایه تبلیغ سنتی و ارائه آن در قالبی جدید، راهی بود تا کمتر شنیده شده‌های وادی ولایت و غدیر به عرصه بیان هنری پا بگذارد و با مخاطبی متفاوت ارتباط برقرار کند.

 

 

پشتوانه علمی هنری نمایشگاه «بهشت غدیر» چیست؟

البته نوآوری و ایده‌های نو در ذات خود قدری تفاوت و عبور از خطوط رسمی را به همراه دارد اما از خطوط قرمز این کار رعایت تخصص و اتقان علمی کار بود. هم در حوزه علمی و طومارنویسی این آثار «بهشت غدیر» که توسط مرشد میرزا علی پرده‌خوانی شد، از پشتوانه علمی کار، جناب حجت‌الاسلام مهدی معماریان بهره بردیم هم در مسائل هنری آثار و انتخاب تکنیک خلق اثر برای رسیدن به بهترین قالب ارائه از تخصص سرکار خانم عادله سلیمی از متخصصین هنر سنتی اسلامی بهره بردیم. البته در ادامه کار هم از کارشناسان امر رسانه و تبلیغ و هنرمندان متعهد مثل آقای شهرام شکیبا  و وحید ایمانی که مجری توانمند هستند و سیدحسین متولیان که شاعر و نویسنده و مجری توانمدی است پای کار آمدند. در حوزه ادبیات آقای محمود حبیبی کسبی برای هرکدام از تابلوهای «بهشت غدیر» شعری جداگانه سرودند و در حقیقت یک پشتوانه عظیم تخصص و یک کار پژوهشی خوب برای تولید این کار انجام شده و دائما تحت مدیریت و نظارت بوده است.

به نظر شما آیا تا کنون در حوزه تجسمی توانسته‌ایم مساله غدیر را به نحو شایسته به نمایش بگذاریم؟

به نظر می‌رسد هرچند قدمهایی در این مسیر برداشته شده و مراکز مختلف نمایشگاه‌هایی با عنوان هنرهای تجسمی با این موضوع برگزار کرده‌اند، اما من می‌خواهم عرض کنم که شاید یکی از ضعف‌هایی که در حوزه هنرهای تجسمی برای کار غدیر وجود دارد، مساله سوژه‌یابی و مساله محتوا است. عموما کارهایی در حوزه خوش‌نویسی و تایپوگرافی و حوزه‌هایی از این دست اجرا می‌شود، کارهایی است که سوژه‌های نسبتا واحدی دارند. ما در حقیقت یکی از کارهایی که در این پروژه «بهشت غدیر» سعی بر انجامش داشتیم، معرفی موقعیت‌های جدید برای انجام کارهای هنری بوده است.

و البته اعتقاد ندارم که تمام این مسیر را رفته‌ایم و توانسته‌ایم در خلق آثار هنری، به سقف تکامل یک اثر هنری رسیده باشیم، اما نکته این است که درصدد بودیم تا موقعیت‌های جدید را معرفی کنیم تا دیگرانی که بهتر می‌توانند آثار خلق کنند، با دیدن این نمونه‌ها، ایده‌پردازی‌های جدید داشته باشند و بتوانند در این حوزه آثار متنوع دیگری هم خلق کنند و هرچقدر که آثار جدید و متنوع خلق بشود آن را از موفقیت‌های این طرح می‌بینیم. برای مثال برخی از آثاری که در این پروژه «بهشت غدیر» انجام شده را، در طول تاریخ هنر ایرانی و هنر سنتی ما نمی‌بینید، موقعیت ترور پیامبر جایی خلق نشده، موقعیت بیعت من ندیدم تا به امسال تابلویی با این موضوع خلق شده باشد.

البته امسال کاری دیدم که هنرمند عزیز و خوش عقیده  آقای حسن روح‌الامین انجام داده بودند اما اعتقادم این است که کاری که اینجا انجام شده به لحاظ انطباق تاریخی و انطباق علمی، دقیق‌تر انجام شده که یک کار کولاژ دیجیتال است. غرض این است که فعالیت در این عرصه هنوز جای کار دارد و بخصوص  مساله سوژه‌یابی در هنرهای تجسمی باید پیگیری شود. حتما وقتی به هنرمندان موقعیت‌های جدید معرفی شود، کارهایی متفاوت خلق خواهند کرد.

در خبرها آمده که این نمایشگاه جزیی از پروژه «بهشت غدیر» است. لطفا در این خصوص و در مورد تمام پروژه توضیح بفرمایید.

ما طرحی داریم با عنوان «راویان علوی» که در صدد احیاء پرده‌خوانی و نقالی در میان عموم مردم هستیم. این کار هم مبانی ارزشی اسلامی دارد و هم در هنر ایرانی اسلامی جایگاه دارد. ازاینرو این بخشی از پروژه موصوف است. طرح تربیت راویان علوی را در دستور کار داریم. قسمتی از آن را در سال‌های گذشته با همکاری با اداره اوقاف پیگیری کردیم و در حال راه‌اندازی شبکه‌ای در کشور هستیم تا بتوانیم کارهایی که میدانی است و می‌توان در میان مردم رفت و کارها را به اجرا گذاشت، به اجرا دربیاوریم. در این راستا تولید محتوا یکی از کارهایی است که در دستور کار ما قرار دارد.

ما نمونه‌های آثار «بهشت غدیر» را از دانشگاه تا مساجد روستاها در طرح تبلیغی به نمایش گذاشتیم و هر گروه مخاطب بهره خاص خود را از سفره هنری ولایت برداشت می‌کند

 

در تولید محتوا هم، خلق اینچنین آثاری از اهمیت و اولویت برخوردار است که نمونه‌هایش را می‌توانید در این نمایشگاه ملاحظه بفرمایید. هدف ما این است تا به روستاها و در مساجد و به زمین‌های کشاورزی و معادن راه پیدا کنیم و فضائل امیرالمومنین و معارف زندگی اهل بیت از بالاترین نقاط شهر تهران تا دورترین نقطه سیستان بتوانیم روایت کنیم. این اهدافی است که در برنامه داریم و همچنین احیاء هنرهای ایرانی و اسلامی را در دستور کار داریم.

انتهای پیام/ ت